Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sprogstimulering

Børn har brug for sproglig opmærksomhed fra alle de voksne, der omgiver barnet. For at kunne være i god, social kontakt med andre, børn som voksne, har barnet brug for gode sproglige kompetencer.

Man kan sprogstimulere i alle daglige situationer, f.eks. omkring måltidet, på legepladsen, på gåture, ved sovetid osv.

I Børnehuset Balder benytter vi os af de "10 understøttende sprogstrategier", som er forholdsvis enkle at gå til – både for ansatte og for forældre.

Disse sprogstrategier gør vi os umage for at bruge i vores sproglige arbejde med børnene i Børnehuset Balder. Vi kan kun opfordre jer til at gøre det samme.

  1. Følg barnets interesse.
    • Vær opmærksom på dét, barnet er optaget af og benævn det med ord - læg lidt til.
  2. Brug åbnende spørgsmål.
    • Spørg med hvad, hvor og hvem så barnet skal svare med andet end ja og nej.
  3. Vent på barnets svar.
    • Sørg for pauser og giv barnet tid til at svare - og husk at svar kan vise sig med kropssprog, mimik og talesprog.
  4. Fortolk og udvid hvad barnet siger.
    • Sæt ord på, hvad du evt. tror, barnet mener/vil og udvid sætningen.
  5. Hjælp barnet med at sætte ord på.
    • Gentag det barnet siger/sæt ord på tegn, følelser og handlinger.
  6. Forklar ord, barnet ikke kender i forvejen.
    • Øg barnets ordforråd, udvid med nuancer og detaljer, eks. med ordklasser (så vi ikke kun siger stol og bord, men også møbler)
  7. Relater til noget, barnet kender.
    • Gentag ord og knyt reference til det, barnet kender. Det er også godt at tale om en aktivitet før, under og efter, den foregår.
  8. Udnyt de sproglige kompetencer, barnet har i forvejen.
    • Vær opmærksom på barnets mimik, følelser og kropssprog og sæt ord på.
    •  F.eks. når et barn rækker op efter den voksne og den voksne siger ”Du vil gerne op til mig, nu løfter jeg dig op”.
  9. Ret ikke barnets fejl direkte.
    • Hvis et barn eks. siger ”barse” i stedet for bamse, kan vi gentage en sætning med ordet ”bamse”, i stedet for at sige ”nej det hedder ikke barse” til barnet.
  10. Leg med sproget, når det er muligt.
    • Dyrk fjollede ord, rim og remser. Syng og dans, brug rytmer og sørg for at udtale ord tydeligt.