Børn har brug for sproglig opmærksomhed fra alle de voksne, der omgiver barnet. For at kunne være i god, social kontakt med andre, børn som voksne, har barnet brug for gode sproglige kompetencer.
Man kan sprogstimulere i alle daglige situationer, f.eks. omkring måltidet, på legepladsen, på gåture, ved sovetid osv.
I Børnehuset Balder benytter vi os af de "10 understøttende sprogstrategier", som er forholdsvis enkle at gå til – både for ansatte og for forældre.
Disse sprogstrategier gør vi os umage for at bruge i vores sproglige arbejde med børnene i Børnehuset Balder. Vi kan kun opfordre jer til at gøre det samme.
- Følg barnets interesse.
- Vær opmærksom på dét, barnet er optaget af og benævn det med ord - læg lidt til.
- Brug åbnende spørgsmål.
- Spørg med hvad, hvor og hvem så barnet skal svare med andet end ja og nej.
- Vent på barnets svar.
- Sørg for pauser og giv barnet tid til at svare - og husk at svar kan vise sig med kropssprog, mimik og talesprog.
- Fortolk og udvid hvad barnet siger.
- Sæt ord på, hvad du evt. tror, barnet mener/vil og udvid sætningen.
- Hjælp barnet med at sætte ord på.
- Gentag det barnet siger/sæt ord på tegn, følelser og handlinger.
- Forklar ord, barnet ikke kender i forvejen.
- Øg barnets ordforråd, udvid med nuancer og detaljer, eks. med ordklasser (så vi ikke kun siger stol og bord, men også møbler)
- Relater til noget, barnet kender.
- Gentag ord og knyt reference til det, barnet kender. Det er også godt at tale om en aktivitet før, under og efter, den foregår.
- Udnyt de sproglige kompetencer, barnet har i forvejen.
- Vær opmærksom på barnets mimik, følelser og kropssprog og sæt ord på.
- F.eks. når et barn rækker op efter den voksne og den voksne siger ”Du vil gerne op til mig, nu løfter jeg dig op”.
- Ret ikke barnets fejl direkte.
- Hvis et barn eks. siger ”barse” i stedet for bamse, kan vi gentage en sætning med ordet ”bamse”, i stedet for at sige ”nej det hedder ikke barse” til barnet.
- Leg med sproget, når det er muligt.
- Dyrk fjollede ord, rim og remser. Syng og dans, brug rytmer og sørg for at udtale ord tydeligt.